· Ülkemizde artan doğal ve yapay nüfus değerleri, kırsaldan şehirlere doğru artan göç olguları özellikle yerleşim alanlarında yapılaşma ve şehirleşme oranlarını artırmıştır.
· Artış gösteren bu oranlar, getirdikleri kültürel ve fiziksel zenginliklerin yanısıra önceden birtakım sosyal ve teknik tedbirlerin alınmasıyla ortadan kaldırılabilecek riskler içermektedir.
· Yaşanılabilir Çevre ve Marka Şehirler vizyonu ile, bu topraklarda yaşayan vatandaşların hayat kalitesi ve refah düzeyini çıkarılacak ve tutulabilecek maksimum noktaya ulaştırabilmek maksadıyla ve yukarıda bahsedildiği risk durumlarına karşı alınabilecek tedbirler hakkında Bakanlığımız ve taşra teşkilatı her türlü Devlet politikası ve faaliyetlerini büyük bir özveri ile yürütmektedir.
· Bakanlığımız Mekansal Planlama Genel Müdürlüğü- Harita Daire Başkanlığı koordinasyonunda yürütülen Örnek İmar Uygulaması Projesi Kapsamında;
· Kendisinden sonraki imar uygulamalarına kılavuz niteliğinde olacak ve halihazırda tamamlanan projelerin eksiklikleri hakkında teknik yorumlar kazandıracak,
· Taşra yerel yönetimlerindeki teknik eleman eksikliği ve özellikle 3194 sayılı İmar Kanunu 18.madde uygulaması kapsamında yapılan imar uygulamalarının belediyelerimizde oluşturduğu yüksek maliyetler (imar planları ve halihazır harita üretimi, 18. Madde uygulamaları proje dosyalarının hazırlattırılması ) referans alındığında; bu çalışmanın bilimsel ve ekonomik kazanımları gün yüzüne çıkmaktadır.
· Yapılan imar uygulaması ile şehircilik esasları gözetilerek ;
· Söz konusu çalışma alanının ekonomik ve kulanım amaçları doğrultusunda değer artışı kazanımlarına karşın,
· Mevzuatlar kapsamında taşınmaz maliklerinden kesilen Düzenleme Ortaklık Payları ile,
· Geometrik açıdan, çok yönlü ve işlevsel imar adaları ve parseller ile,
· Vatandaşlarımızın kullanabileceği, kalite/standart kriterlerine uygun,
· Yaya ve araç yolları, yeşil alanlar, parklar, okul, ibadet yerleri gibi kamusal alanların oluşturulması hedeflenmektedir.
· Ülkemizde genel olarak yerel yönetimlerce yürütülen imar uygulamaları işlemlerine ilave olarak bu proje kapsamında farklı duyuru metotları kullanılacak,
· Aynı zamanda şeffaf bir yaklaşımla maksimum vatandaş memnuniyeti sağlanarak uygulama sonrası düzenleme alanında bulunan taşınmazlar hakkında değer atışları göz önünde tutularak, kıymetlendirme yöntemlerine farklı bilimsel bakış açıları ortaya konulacaktır.
Vatandaş odaklı, adalet ve hakkaniyet ölçütleri kapsamında gerekli dağıtım ve tescil işlemlerinin sağlanacağı, (vatandaşın önceki uygulamalardan şikayetçi olduğu uygulamaların büyük oranda çözüme kavuşturulması hedeflenmektedir)
· Yerel yönetime Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü ve Kadastro Müdürlüğü kanalları ile sürekli teknik desteğin sağlanacağı bir çalışma sistemi kurulacaktır.